وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

مثالی از واحد های استراتژیک کسب و کار

star:در شیوه تدریجی خط تولید محصول ستاره کسی است که دارای میزان رشد بالا و معمولا دارای سهم بازار اساسی از بازار است . با وجود این، ستارگان برای تامین و تضمین حال رشد مداوم خود ، به مقدار قابل توجهی از وجه نقد نیازمندند  

cash cow:در شرکت های تجاری بزرگ، cash cow واحد هایی هستند که درآمد خیلی بالایی دارند اما اغلب از رشد بالقوه پایین برخوردارند به این دلیل که آنها حجم زیادی پول نفد تولید می کنند، از این واحدها اغلب برای پشتیبانی از دیگر بخش های شرکت استفاده می کنند . 

question mark:به صورت رشد بالای محصول دیده می شود .اما محصولی که سهم پایین از بازار را در تسلط دارد. از این محصول به عنوان مشکل یاد می شود زیرا برای اافزایش سهم بازار ، به پول قابل توجهی نیاز دارند. شرکت باید تصمیم بگیرد که ، آیاتولید محصول را بالا ببرد یا پایین بیاورد. 

dog: واحد تجاری غیر سود آور. 

واحد یا محصول تجاری که غیر سود آور تشخیص داده شده است و به عنوان واحد یا محصولی که توان بالقوه کمی در آینده دارد تلقی می شود .


مثالهای عینی :

من و خانم زارعی با مراجعه به شرکت ستاره ایران واقع در ملک آباد، BCG رو با توجه به محصولات بنز مورد تجزیه وتحلیل قرار دادیم که در ادامه بهش می پردازیم.


یه سری از محصولات بنز:

class( A,B,C,E,S,G,M,R,F)CLS,CLK.GLK,CL,SL



ـ با توجه به اینکه CLASS  C هم دارای سهم بازار خوبیه و هم دارای رشد بالایی است (با توجه به امکانات خوبی که داره همه واسه تو شهری از این محصول خریداری می کنند) برای اینکه نسبت به رقبش که سری 3 BMW است سهم بازارشو حفظ کنه باز هم سرمایه گذاری میکند پس این محصول را می تونیم بهترین مثال برای STAR در نظر بگیریم.


_با توجه به اینکه CLASS E پر فروش ترین محصول محسوب میشه و به نسبت کارایی قیمت مناسبی داره در نتیجه این محصول یه منبع درآمد واسه شرکت محسوب میشه پس این محصول رو می تونیم بهترین مثال برایCASH COW در نظر بگیریم.


_با توجه به اینکه CLASS B نسبت به امکاناتش دارای قیمت بالایی است و مشتری ترجیح میدهد ماشین با امکانات بیشتر با همون قیمت به طور مثال AZERA رو بخرد و این محصول داره از رده خارج میشه پس این محصول را می تونیم مثالی برای DOG استفاده کنیم.


_نکته ای که در اینجا قابل توجه است اینه که در شرکت بنز مثالی برای question mark وجود ندارد چون شرکت های بزرگ بدون داشتن برنامه های دقیق کاری انجام نمی دهند یعنی در چنین شرکت هایی محصولی به صورت آزمایشی وارد بازار نمیشه.

منتظر نظراتتون هستم .

تحقیق شده و نگارش شده توسط خانمها قلاسی و زارعی

نظرات 2 + ارسال نظر
علی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:09

سلام.
بنز هم استراتژیک جالبی داره!
با تشکر از خانم ها زارعی و قلاسی که برای بدست آوردن این مطلب تلاش کرده اند.
فقط ممنون میشم اگر از ادامه مطلب استفاده کنید.

صباغ طبسی چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:55 http://attarmarketing.blogsky.com

سلام
مثال خیلی خوبی نوشتید مخصوصان که زندست و شما که مثل من این درسو میخونید تحقیق کردید امیدوارم هممون همیشه همینتوری درس بخونیم.من هم دانشجوی مدیریتم میدونم که به وبلاگ ما سر میزنید.
باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد