وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

مفهوم رنگها و تاثیر آنها در احساس افراد و بسته بندی غذاها

سلام 

من میخام دراین مطلب شما رو با مفهوم رنگها و تاثیر آنها در حالات و احساس افراد و بسته بندی غذاها آشنا کنم.این مطلب رو از کتاب موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران نوشته ی پرویز درگی گرفتم.که امیدوارم برای شما هم جالب باشه. 

نظرتون هم در مورد این مطلب بگید،متشکرم.

رنگ قرمز 

نشانه عشق،خطر ،نیرو و نشاط است.انرژی دهنده و محرک بسیار نیرو مندی ست،قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند.در چین رنگ قرمز نشانه جشن ، خوشبختی ،خلوص و پاکی است و در بسیاری از مراسم فرهنگی از این رنگ استفاده می شود.در غرب نشانه خوش اقبالی است.رنگ قرمز برای نمایشگاههای خودرو ،مکانهای فروش حیوانهای اهلی ،ساندویچ و پیتزا فروشی ها و رستورانها رنگ مناسبی است ولی استفاده از این رنگ در مراکز درمانی و بیمارستانها توصیه نمی شودچون تداعی کننده رنگ خون است. 

 

رنگ نارنجی  

نشانه طراوت ،شادی ،گرمی ،اشتیاق و علاقه زیاد و جدیت در کار است.این رنگ اثر شدیدی در جذاب کردن و فروش محصولات غذایی دارد ، همچنین بیانگر کیفیت عالی محصول است ،جوانان بیشتر از سایر گروههای جامعه به این رنگ توجه دارند.در آمریکا کالاهای ارزان قیمت به رنگ نارنجی است . 

 

رنگ سبز 

نماد زندگی، جوانی، پول، نوگرایی، پشتکار، غرور،امید و قدرت است.در فراورده های کشاورزی رنگ سبز بسته بندی دلالت بر طبیعی بودن و ارگانیک بودن آن است سبز در آمریکا به معنی ثروت است از این رو بسیاری از شرکتهای بزرگ مواد غذایی آمریکا از رنگ سبز در بسته بندی هاو بر چسبهای محصولات خود استفاده می کنند. در چین رنگ سبز دلالت بر فریب کاری و تقلب دارد از این رو در طراحی بسته بندی هایی که راهی این کشور خواهند شد باید از این رنگ پرهیز کرد.در کشورهای اسلامی این رنگ نشانه اسلام است و فراورده هایی که در طراحی بسته بندیشان از این رنگ استفاده شده است با اقبال عمومی مواجه می شود. 

 

رنگ سیاه  

نشانه قدرت ،مرموز بودن،رسمی بودن و وقار است .در بسیاری از فرهنگ ها رنگ سیاه نشانه نفی زندگی ،بی علاقگی،بدبینی ،سوگواری و عزاداری است.سیاه رنگ تحجر است و مشتریان را از به روز شدن با فناوری باز می دارد. این رنگ انتخاب خوبی برای فروشگاههای موسیقی،حقوقدانان ،حسابداران ،فروشگاههای لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی هاست. 

 

رنگ سفید  

ایرانیان باستان عقیده داشتند که فرشتگان لباس سفید بر تن دارند از این رو این رنگ مورد علاقه ایرانیان است .در ایران رنگ سفید انتخاب خوبی برای فروشگاههای وسایل عروسی و ازدواج است .همچنین برای امکانات پزشکی ،دندانپزشکی ،خدمات بهداشتی ،،فروشگاههای وسایل بهداشتی ،آشپزخانه ،نانوایی ،موزه ها ،اماکن تاریخی و خشکشویی ها  مناسب است. 

 

رنگ آبی 

در انسان احساس آرامش، راحتی و آسودگی ایجاد می کند.رنگ آبی اشتهای انسان را کم می کند از این رو در رستورانها نباید از این رنگ استفاده کرد.  این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می کند.در آمریکا این رنگ محبوبیت زیادی دارد نشانه صداقت و امانت است از این رو در نماد همه بانکهای آمریکا از رنگ آبی استفاده می شود. این رنگ مناسب شرکتهای مسافرتی ،شرکتهای آب ،دفتر پزشکان ،داروخانه ها و متصدیان و فروشگاههای لوازم پزشکی ،هتلها ،روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است. 

 

رنگ قهوه ای 

نشانه راحتی و اعتماد است . در آمریکا استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی با موفقیت همراه است .قهوه ای نماد چوب، قهوه و محصولات بر آمده از زمین است .رنگ مناسبی برای آهن فروشی ها ،قهوه خانه ها ،فروشگاههای صنعتی ،غذا فروشی ها ،فروشگاههای پوشاک مردانه ،کابینت فروشی ها ،ساعت فروشی ها و نجاری هاست. 

 

رنگ خاکستری  

نشانه فساد و تباهی است . از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید پرهیز کرد . این رنگ معنای گوشه گیری ،بی تفاوتی ،بی میلی و عدم فعالیت را دارد. 

 

رنگ بنفش  

در بسیاری از فرهنگ ها به معنی رنج و همدردی است . استفاده از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی توصیه نمی شود. 

 

رنگ ارغوانی  

نشانه تشریفات و شکوه است . این رنگ چون کمتر در طبیعت دیده می شود استفاده از آن در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید با احتیاط انجام شود .  

 

رنگ زرد 

زرد اعصاب را تقویت کرده و ذهن را به تحریک وا می دارد . کاربرد بیش از حد زرد در بسته بندی ،مصرف کننده را از محصول دور می کند.

 

در ایران رنگهای سفید ، سبز و قرمز که رنگهای پرچم ملی است در طراحی و بسته بندی مواد غذایی ارجعیت دارند.

نظرات 2 + ارسال نظر
تکتم شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:18

سلام اعظم جان .مطلبت کامل بود وجای پرسش نداره ممنون میشم اگه بازم از این موضوعات کاربردی داشتی برامون بذاری

علی راعی یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:54

سلام
مطلبتون جالب و کاربردی بود. استفاده کردم.
منتظر مطالب دیگتون هستم.


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد