وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه کاویان

ما برآنیم تا نظرات خود را در مورد مسایل مختلف اعم از بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدریت فروش و ... به اشتراک بگذاریم

سلام امیدوارم منو فراموش نکرده باشین چون من هنوز زندم مطلبی که میخوام براتون بنویسم در مورد هرم مشتری گرفته شده از سخنان دکتر کامران صحت دکترای DBAگرایش بازار یابی از انگلستان...

سلام امیدوارم منو فراموش نکرده باشین چون من هنوز زندم مطلبی که میخوام براتون بنویسم در مورد هرم مشتری گرفته شده از سخنان دکتر کامران صحت دکترای DBAگرایش بازار یابی از انگلستان...

   هرم مشتری 

با راه اندازی سیستمی برای طبقه بندی مشتریان میتوان سطوح جداگانه ای را برای سطوح مختلف سود تعریف کرد. سیستم ها و عنوان های مختلفی برای چارچوبی که به آن هرم مشتری گفته می شودوجود دارد که در اینجا چها ر نمونه ردیف /طبقه برای چارچوب مورد نظر ارایه میشود: 

1-(ردیف/طبقه موسوم به بلاتین)که سود آورترین مشتریان بنگاه بوده و آنهایی هستند که بیشترین مصرف کنندگان محصولات بنگاه به شمار می روند،نسبت به قیمتها حساسیت چندانی ندارند، تمایل به سرمایه گذاری دارند و آماده استفاده از محصولات جدید بوده و ضمنانسبت به بنگاه در خود احساس تعهد میکنند. 

2-(ردیف/طبقه موسوم به طلا)که از نظر سطح سودآوری بایین تر از ردیف بلاتین قرار دارد. شاید علت این امر تقاضای مشتریان برای دریافت تخفیف باشد که این مطلب خود حاشیه های سود را محدود میکند. ااگرچه این دسته از مشتریان از محصولات بنگاه زیاد استفاده میکنند اما ممکن است نسبت به آن وفادار نباشند همچنین ممکن است به طور همزمان با چند فروشنده خدمت معامله کنند و به این ترتیب ریسک را به حداقل برسانند. 

۳-(ردیف/طبقه موسوم به آهن)متشکل از مشتریانی است که برای پوشاندن حجم فعالیتهای سازمان مناسب هستند اما سطح مصرف وفاداری یا سودآوری آن ها به اندازه کافی قابل توجه نیست. 

۴-(ردیف/طبقه موسوم به سرب)از مشتریانی تشکیل میشود که برای بنگاه هزینه ساز بوده و خواستار توجه بیشتری هستند در حالی که میزان سودآوری آنان کم است.همچنین در برخی موارد مشتریانی مشکل ساز بوده و در بنگاه نزد سایرین گله کرده و موجب گرفتاری و اختلال در جذب منابع برای بنگاه میشوند. 

در این طبقه بندی اساس کار بر مبنای متغیرهای بسیاری غیر از (فروش)که در واقع تعیین کننده میزان سودآوری طبقات میباشدبنا نهاده شده است.هرم مشتری در بیشتر صنایع انواع مختلف آن از جمله در بنگاههایی که ارتباطمستقیم با مصرف کننده دارندیا برای واسطه ها و سایر مشاغل کاربرد دارد.برای مثال شرکت فدرال اکسبرس بر اساس میزان سودآوری مشتریان خود آنها را به سه دسته خوب،بد ،زشت تقسیم کرده و به این ترتیب ،تحول بزرگی در فلسفه بازاریابی خود به وجود آورده.همچنین اکنون به جای آن که برای تمام مشتریان به یک شیوه بازاریابی کند،تلاش خود را جذب مشتریان خوب،سعی در تبدیل مشتریان بد به مشتریان خوب و حذف مشتریان زشت کرده است. 

منتظر نظراتتون هستم  

  

نظرات 7 + ارسال نظر
تکتم جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:55

ای بابا مگه میشه کسی شمارو فراموش کنه گوگولی مگولیه.
سلام.
چه کار خوبیه که ما بتونیم مشتریارو گروه بندی کنیم که خب اینجوری میتونیم اون میزان خدماتی رو که مشتریا استهقاقشو دارن در اختیارشون بزاریم.مثلا اگه فروشنده ها وقت خودشون رو صرف مشتریانی با سود کم کنند اون وقت امکان داره مشتری پر سود تو انتظار بمونه و شاید مشتریی از نوع طلا بره پیش یک بنگاه دیگه .پس ما نباید میزان هزینه ای رو که صرف یک مشتری سود آور میکنیم برابر قرار بدیم با یک مشتری کم سود.ولی اینجا یه مشکلی هست ،اونم انتخاب معیارهای گروه بندی برای مشتری.که البته من فکر میکنم تجربه خیلی میتونه ماثر باشه و علم روانشناسی . ممنون میشم کمکم کنی و بگی با چه معیارایی وچطور میشه مشتریارو گروه بندی کنیم؟موفق باشی

باغبان جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 18:27 http://baghbanshemirani.blogfa.com

سلام
من باغبان از دانشجویان موسسه عطار هستم
خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید و نظرتتون رو اعلام کنید
آرشیو مطالب رو از دست ندید

زهرا شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 19:38

سلام تکتم جان به دلیل قطع شدن اینترنت پاسخ نظرتو اینجا میدم.به نظر من خوب همینطور که در متن گفته شده وقتی مشتریان به قیمتها اهمیت خاصی نشون نمیدن خوب این معیاری برای ردیف پلاتین و یا اگر مشتریان محصولات بنگاه رو زیاد استفاده کنند ولی به آن وفادار نباشندو این معیاری برای گروه طلا و همچنین برای آهن که سطح مصرف،وفاداری یا سودآوری آنها به اندازه گروه پلاتین یا طلا نیست خوب اینها همه معیارهایی برای طبقه بندی مشتریان.ولی اگر بازهم پاسخ نظرتو دریافت نکردی من از بچه ها تقاضا میکنم که اگه این نطرو میخونن برای روشن تر شدن موضوع بهمون کمک کنن

بچه ها منتطر نطراتتون هستیم

حسین یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 00:03

سلام خانم کاظمی این چه حرفی دوران کاویان بابچه های فوق العادش نمیشه به این راحتی فراموش کرداز اینکه دوباره شماو دوستان دیگه رو تو وبلاگ میبینم خوشحالم
ببخشیدبرام یه سوال پیش آمدآخر متنتون نوشتین حذف مشتریان زشت اگه توضیح بدین مشتریان زشت چه جورمشتریانی هستندوشرکت مذکور چه طور اون ها رو حذف میکنند؟ممنون میشم
خیلی ممنون ازنوشتتون موفق باشد

سلام خیلی ممنون از توجهتون
به نطر من مشتریان زشت همان مشتریان سرب هستند که برای شرکت هزینه هایی را ایجاد کرده واز شرکت نزد سایرین بد گویی مکنند و اصلا سود آور نیستند.شرکت یا بنگاه میتواند با عدم ارایه محصولات یا خدمات این مشتریان را حذف کند ولی بدون برخوردی زشت و یابالا بردن قیمت .چون بدگویی آنها نزد سایرین صدق پیدا میکند
امیدوارم جوابتونو پیدا کرده باشید.موفق باشید

علی دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:26

سلام
نه بابا آدم دیگه تو سه ماه و نیم که فراموش نمیکنه حالا اگه مثلا ۴ ماه میگذشت و ازتون خبری نبود شاید.
مطلب جالب رو درباره رتبه بندی مشتریان بیان کردید منم درباره معیارهایی که برای رتبه بندی اعلام کردید موافقم و فکر میکنم اینها معیارهای مناسبی باشه.
درمورئ فراموشی هم شوخی کردم من و حسین که عمرا دوران کاویان و کاویانی ها رو فراموش کنیم ولی شماهارو نمی دنم.
موفق باشید.

مرضیه دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:45

سلام زهرا جان
در راستای واضح سازی متنت مثالی ذکر می کنم
مسافرین یک هتل
پلاتین: مسافرینی که علاوه بر گرفتن اتاق از فروشگاه هتل هم خریداری می کنند .
طلا : مسافرینی که از فروشگاه هتل خریداری نکرده و صرفا اتاق می گیرند و ممکن است به هتل های دیگر هم مراجعه کنند
آهن : مسافرینی که در ایام غیر از تابستان و عید به هتل رفته و سود آوری کمی برای هتل دارند
سرب : مسافرینی که هنل را تخریب می کنند و رئیس هتل از دادن اتاق به آنها خودداری میکند .
ممنون از متن جالبت

بهزادمنش دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 http://hrmatattar.blogsky.com

سلام بر شما
طبقه بندی جالب بود راستش تا به حال ندیده بودم
ممنون برای مطلب آموزندتون به ما هم سر بزنید
پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد